Wat is Cyber Crime

en hoe werkt het?

De 6 principes van beïnvloeding

Cybercriminelen maken gebruik van beïnvloedingstechnieken waar wij als mens nu eenmaal gevoelig voor zijn. Deze zijn in te delen in de 6 principes van beïnvloeding (Cialdini). Door te weten op welke manieren u beetgenomen kunt worden, zet u de eerste stap richting een weerbaardere organisatie.

Beïnvloedingstechniek 1:

Wederkerigheid

Wanneer we iets krijgen van een ander, dan zijn we eerder geneigd om iets terug te geven.

Voorbeeld: Thom heeft problemen met zijn computer en schakelt een computerdeskundige in waarvan hij eerder een reclamemail had ontvangen. De ‘deskundige’ klinkt heel hulpvaardig: ‘Natuurlijk help ik u. Dit probleem kom ik vaker tegen, maar om het zeker te weten kijk ik graag even op afstand mee. Klikt u even op accepteren?’

Beïnvloedingstechniek 2:

Toewijding en Consistentie

Mensen zijn gewoontedieren. Zodra we ons ergens aan binden, willen we dit ook consistent doorvoeren.

Voorbeeld: Sarah is een maatschappelijk betrokken vrouw. Toen ze een mailtje kreeg van de stichting ‘Stop Zielige Hondjes van de Hongerdood’, maakte ze gauw een paar euro over. Een maand later kreeg ze een bedankje: ‘Als donateur zijn we erg blij met u. Dit is Donnie, hij werd geslagen met een stok, maar door uw bijdrage blaft hij er weer lustig op los. Wilt u meer doen? Doneer nu!’ Voor het gemak zette Sarah de automatische incasso aan.

Beïnvloedingstechniek 3:

Sociale Bevestiging

Sociale bevestiging is eigenlijk kuddegedrag; als anderen ons al voor zijn gegaan, dan moeten wij natuurlijk ook!

Praktijkvoorbeeld: Renate ontvangt een e-mail van de ‘ICT-servicedesk’ van haar bedrijf: ‘Bij een datalek zijn helaas veel accountgegevens op straat komen te liggen, waaronder de uwe. De meeste accounts hebben we kunnen beschermen met een password-reset.

Tot op heden hebben wij van u geen reactie mogen ontvangen. We verzoeken u om zo spoedig mogelijk uw gebruikersnaam en wachtwoord te sturen, zodat wij een nieuw wachtwoord voor u aan kunnen maken.’

Beïnvloedingstechniek 4:

Sympathie

Ons kent ons; mensen doen graag zaken met bekenden. Wanneer een bekende ons iets aanraadt, zijn we eerder geneigd om hier iets mee te doen.

Voorbeeld: Patrick kreeg een Facebook Messenger-bericht van een van zijn goede vrienden: ‘Dit filmpje moet je zien!’ Patrick wist niet dat het account van zijn vriend gehackt was en dat de link naar een schadelijke website leidde.

Beïnvloedingstechniek 5:

Autoriteit

Mensen zijn gevoelig voor autoriteit en zoeken hierin bevestiging. Denk aan de witte doktersjas (kennis), of een webshop keurmerk. Het geeft ons het gevoel dat we in goede handen zijn.

Praktijkvoorbeeld: Gerard wilde zijn scheerapparaat zo goedkoop mogelijk online kopen. Na een vergelijk tussen een aantal aanbieders, koos hij voor degoedkoopsterommel.nl. Zij waren het voordeligst én ze hadden een thuiswinkel waarborg. Achteraf bleek dat iedereen zo’n keurmerk op zijn website kan plaatsen.

Beïnvloedingstechniek 6:

Schaarsheid

We willen geen goede deals mislopen, dus zodra er een kans is dat dit wel gebeurt, gaan we eerder over op actie. Iedereen die wel eens een hotelkamer heeft geboekt, weet wel dat er vaak ‘nog maar 1 kamer beschikbaar!’ is.

Praktijkvoorbeeld: Anton ontving een mail met de boodschap dat zijn PayPal-account (inclusief zijn tegoed) binnen 24 uur zou worden gesloten vanwege inactiviteit. Als hij dit niet wilde, moest hij ‘snel op deze activatielink klikken om uw gebruikersgegevens te verifiëren’.

Wij gebruiken cookies om jou een betere ervaring te bieden, om sitegebruik te onderzoeken. Door gebruik te blijven maken van deze website ga je akkoord met ons gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookiebeleid.

Ik snap het